Testmethode voor de meest voorkomende onderzoeksvragen
Product- en smaaktesten kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd. Zo kunnen we consumenten vragen om één product te beoordelen (monadisch onderzoek) of om meerdere producten te vergelijken (vergelijkend onderzoek). Daarnaast kunnen we onderzoekstechnieken met elkaar combineren (bijv. eerst een monadisch onderzoek en na afloop een vergelijkende test).
Voor bepaalde onderzoeksvragen zijn specifieke technieken (driehoekstesten, verschiltesten), rotatieschema’s en kunnen we keuzes maken voor wat betreft blind/branded proeven.
Hieronder vind je voor de meest voorkomende onderzoeksvragen een voorbeeld van de testopzet.
Klanttevredenheid meten en aspecten aantonen om het product te verbeteren.
Scores vergelijken met andere producten in de markt.
Keuze tussen leveranciers of product varianten.
Bewijs verzamelen voor een claim (bijvoorbeeld “als beste getest”).
Ingrediënten wijzigen zonder achteruitgang van de smaak.
Aantonen of consumenten een verschil proeven tussen 2 recepturen.
Aantonen of de waardering veranderd na verloop van tijd.
Acceptatie van nieuwe concepten en smaakvarianten achterhalen.
Ons voorstel voor jouw project ontvang je binnen één werkdag in je mailbox.
Senso helpt je graag verder.