Om producten af te stemmen op jouw doelgroep moet je wél weten wie jouw kopers zijn en wat zij belangrijk vinden. Met Senso verzamel je data over de doelgroep en hun behoeften. Dit doen we bijvoorbeeld via groepsgesprekken of diepte-interviews.

Doelgroep onderzoek

Wie zijn potentiële kopers?

Met een doelgroep onderzoek verzamel je informatie over de identiteit, voorkeuren, motivaties en drijfveren van jouw doelgroep. Zo weet je wie je moet aanspreken, hoe je hen kan bereiken en wat zij belangrijk vinden bij het gebruik en de aankoop van het product. 

  • Klantenprofiel met sociaal demografische kenmerken
  • Product- en media gebruik
  • Shopper profiel (e.g. supermarkt bezoek, online boodschappen)
  • Hobby’s en levensstijl
  • Persoonskenmerken en motivaties

Met de juiste data bereik je meer klanten, stem je producten beter af op de wensen van jouw doelgroep en ontwikkel je effectieve communicatie uitingen.

Behoefte onderzoek

Kansen voor nieuwe producten

Bij een behoefte onderzoek gaan we dieper in op de voorkeuren en drijfveren van jouw doelgroep. Een Behoefte onderzoek is zeer specifiek gericht op een bepaalde productcategorie en is bedoeld om kansen in kaart te brengen voor nieuwe producten. 

Bij een behoefte onderzoek gaan we bijvoorbeeld dieper in op de volgende elementen:

  • Hoe zoeken consumenten naar informatie?
  • Welke associaties hebben ze bij huidige producten in de markt?
  • Welke producten overwegen ze? en welke kiezen ze?
  • Waarom kopen ze bepaalde producten wel/niet?
  • Wat verwachten ze bij consumptie / product gebruik?
  • Waar verwachten ze het product in de winkel?
  • Hoe zou het ideale product eruit zien?
  • Wat is het belang van verschillende kenmerken van dit soort producten?

Met dit soort vragen zijn we in staat om de markt in kaart te brengen. Zo zien we meteen welke producten eenzelfde positionering hebben en waar kansen liggen voor nieuwe producten. Bijvoorbeeld met specifieke features of voor een nieuw segment binnen de huidige doelgroep. 

Customer Journey Analyse

Hoe maken consumenten een keuze?

Bij een customer journey onderzoek gaan we dieper in op de keuzes die consumenten maken bij de aanschaf van een product. Hierbij spelen voorkeuren en drijfveren van jouw doelgroep een rol, maar ook kenmerken van jouw product (de verpakking, prijs en kwaliteit), de aanwezigheid van concurrenten (keuze set) en de winkelpresentatie (bijvoorbeeld het aantal plaatsen en de positie in het schap). ]

Een customer journey onderzoek is specifiek gericht op een productcategorie en is bedoeld om de winkelpresentatie van bestaande producten in kaart te brengen of kansen te ontdekken voor nieuwe producten. 

Een customer journey onderzoek geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe zoeken consumenten naar informatie?
  • Welke associaties hebben ze bij huidige producten in de markt?
  • Welke producten overwegen ze? en welke kiezen ze?
  • Waarom kopen ze bepaalde producten wel/niet?
  • Wat verwachten ze bij consumptie / product gebruik?
  • Waar verwachten ze het product in de winkel?
  • Hoe zou het ideale product eruit zien?
  • Wat is het belang van verschillende kenmerken van dit soort producten?

Met dit soort vragen zijn we in staat om de markt in kaart te brengen. Zo zien we meteen welke producten eenzelfde positionering hebben en waar kansen liggen voor nieuwe producten. Bijvoorbeeld met specifieke features of voor een nieuw segment binnen de huidige doelgroep. 

Hoe kan behoefteonderzoek helpen?
  • Ontdek kansen voor nieuwe producten
  • Producten beter afstemmen op de doelgroep
  • Potentiële kopers makkelijker bereiken

Meer weten over jouw doelgroep?

In 30 minuten vertellen we je alles over Senso en hoe we dat doen.

×

Vragen?

Senso helpt je graag verder.

× Whatsapp met Senso