Moderne locatie voor sensorisch onderzoek
Het testcentrum in Tilburg is onze vaste locatie voor product- en smaaktesten. Deze locatie is speciaal ingericht om snel en voordelig onderzoek te kunnen doen in een gecontroleerde setting. Daarbij zijn complexe onderzoek technieken mogelijk (e.g. driehoekstesten, vergelijkende testen) en kan elk type project worden georganiseerd.
Producten worden over het algemeen blind getest, wat wil zeggen dat het merk en de verpakking vooraf niet zichtbaar zijn. De producten worden daardoor puur op intrinsieke aspecten beoordeeld. De bereiding en presentatie van producten gebeurt volgens gestandaardiseerde richtlijnen en is dus voor elke deelnemer exact hetzelfde.
Op het testcentrum ontvangen wij elke week honderden consumenten uit ons eigen panel. Hierbij kunnen wij een selectie maken van verschillende doelgroepen (e.g. merkgebruikers of supermarkt bezoekers). Consumenten komen op afspraak naar ons testcentrum en doen mee aan één of meerdere onderzoeken afhankelijk van de specifieke eisen van de lopende projecten. Een sessie duurt maximaal 20-25 minuten met korte pauzes tussen de producten. Hierdoor krijgen de smaakpapillen voldoende rust en kunnen consumenten de concentratie vasthouden. Dit zorgt voor een hoge kwaliteit response zonder onnodig hoge kosten.
Meer dan smaak alleen
Het merendeel van de testen op ons testcentrum zijn korte smaaktesten. Hoewel de term “smaaktesten” wellicht doet vermoeden dat het puur om de smaak gaat, zijn er meer kenmerken die meegenomen worden bij een dergelijke test:
Een smaaktest toont de waardering en intensiteit van de producten op basis van de gekozen kenmerken. Bij een waardering schaal gaat het om goed of slecht, terwijl een intensiteit schaal meet of een product te veel of te weinig van een bepaald aspect heeft (bijv. te klein/groot, zwak/sterk of te zoet/zuur). Door de combinatie van deze elementen biedt onderzoek een richtlijn voor product optimalisatie (bijvoorbeeld als de test aantoont dat een te zoete smaak zorgt voor een lagere waardering kan het product hierop aangepast worden).
Naast product gerelateerde vragen kunnen ook vragen worden gesteld over de verpakking, prijs, merk of marketing gerelateerde vraagstukken. Een smaaktest wordt bijvoorbeeld vaak gecombineerd met een verpakking of prijsonderzoek en vaak worden er na afloop nog vragen gesteld over het merk, claims, slogans, product features of algemene voorkeuren van consumenten.
Ons voorstel voor jouw project ontvang je binnen één werkdag in je mailbox.
Senso helpt je graag verder.